Svámí Gítánanda si velmi cenil pránájámy a představovala jakýsi úhelný kámen jeho systému jógy. Kromě běžných osmi tradičních technik pránájámy přišel sv. Gítánanda s celým systémem tzv.
přípravných technik pránájámy, které měly umožnit adeptu jógy předem získat dechovou a energetickou kondici nutnou pro optimální využití tradičních technik pránájámy. Tato přípravná pránájáma byla zaměřena na zvládnutí tří základních oblastí v práci s dechem a energií: plnost, rytmus a polarita.
O plnosti dechu svámí hovořil ve vztahu k využití celých plic. Člověk totiž velmi často dýchá neúplně a některou z částí plic (spodní, střední a horní) využívá méně než ostatní. Tím ovšem narušuje optimální energetické zásobování jednotlivých systémů a částí těla. Příkladem technik pro zvládnutí této skutečnosti jsou hathény, prána mudry, ale též některé dechové krije.
Rytmus dechu je důležitý vzhledem k ostatním rytmům (vnějším i vnitřním) řídícím náš organismus. Zde svámí přišel s technikami pracujícími s jednotlivými fázemi dechového cyklu, s ovlivňováním jejich relativních i absolutních délek. Veliká skupina tzv. rytmických dechů je vynikající nejen jako přípravná dechová technika, ale i jako mocný nástroj pro ovlivnění psychiky člověka.
Polarita dechu je důležitá opět ve vztahu k polaritě obecně. Speciálně hathajóga (jak už název sám prozrazuje) se zabývá vyvažováním dvou pólů, zde symbolicky označených slabikami „ha“ a „tha“. Dech se svým nádechem a výdechem, s pravou a levou nosní dírkou, s pránickým a apánickým působením představuje ideální prostředek k vyvažování a uvědomování si existence polarity ve všem projeveném.
PRATJÁHÁRA (uzavření smyslů pro vnější vjemy; stažení smyslů dovnitř) představuje pátou část osmidílné stezky jógy. Je to velmi důležitá část, která je zároveň jakýmsi přechodovým stupněm první a druhé poloviny jógové metodické stezky.
Tu první polovinu svámí Gítánanda nazýval
bahirjóga (tedy vnější jóga), tu druhou polovinu pak nazýval
antarjóga (vnitřní jóga). Tato označení mají indikovat fakt, že v případě první poloviny stezky se jedná o techniky, jejichž efekt je zřejmý i z pohledu zvenčí, v případě druhé části se již jedná o metody a stavy, jež se realizují čistě uvnitř (jak říká Saint Exupery ve svém Malém princi „to podstatné je očím neviditelné“). Pratjáhára stojí na pomezí těchto dvou částí a v jistém smyslu patří k oběma polovinám.
V zásadě představuje pratjáhára ztišení, zklidnění a zjemnění našich smyslů. Běžně jsou smysly neustále v pohybu a obrácené směrem ven, k objektům vnějšího světa. Obratem smyslů dovnitř se tak adept snaží odtáhnout svoji pozornost od vnějších smyslových vjemů. Smysly se tak zjemňují a snaží zachytit jemnější vnitřní vjemy těla a mysli. Dnes žijeme tak, že máme velmi vysokou úroveň mentálního zahlcení a neklidu zvenku (televize, rádio, tisk, reklama, cestování, narušení přirozených rytmů, urychlení všeho atd.) a tak tedy snaha o tento obrat dovnitř, ztišení, setrvání v delších obdobích ticha a rozjímání, je pro každého člověka velmi potřebná a pozitivní. Ztišení smyslů a jejich obrat dovnitř může také pomoci obrátit dovnitř i mysl a zvýraznit tak zpomalení jejích aktivit na smyslové úrovni a tím adepta připravit pro další části jógy.
Svámí Gítánanda přinesl z oblasti pratjáháry systém tzv.
džňána krijí. Jsou to techniky, které využívají relaxace, představivosti a práce s dechem. Tím dosahují relativně snadného obratu smyslů dovnitř i v případech, kdy je člověk velmi roztěkán a například klasickou, statickou relaxací své smysly zkázňuje jen velmi obtížně. Kromě těchto technik učí sv. Gítánanda tzv. dynamické relaxace, které jsou vynikající pro uvolnění těla u těch adeptů, kde je mentální napětí hodně vysoké a brání tak zpočátku účinnosti klasických relaxačních technik.
SAMJAMAJÓGA (dharaná, dhjána, samádhi)
Poslední tři části aštángajógy, tedy koncentrace (dharaná), meditace (dhjána) a samádhi, svámí označoval souhrnným termínem samjamajóga. Hovořil o tom, že všechny tyto tři části mají mnohé společné a mnohdy je velmi těžké nalézt přesný předěl těchto disciplín.
Na první dvě, koncentrace a meditace, se můžeme dívat dvojím způsobem. Jednak těmito termíny označujeme určité metody, ale stejně tak tyto termíny slouží k označení vnitřního stavu, kterého je možné pomocí těchto metod dosáhnout. Toto dvojí chápání pak vede často k nedorozuměním typu, zda je nebo není možné naučit se meditaci. Pokud chápeme meditaci jako meditační metody, pak jistě ano, ale pokud pod pojmem meditace rozumíme výsledný stav, pak odpověď musí být, že to možné není.
Tyto závěrečné části jógy (z hlediska osmidílné stezky) jsou řazeny do vnitřní jógy, kdy hlavní efekt a hlavní těžiště těchto metod spočívá v mentální oblasti. Právě proto byla předcházející část, pratjáhára, tak důležitá pro přípravu na tyto oblasti.
DHARANÁ neboli koncentrace tedy v prvním plánu označuje metody, jejichž cílem je dosáhnout stavu jednobodovosti mysli (
ékagratá). K tomu, aby bylo možné tohoto stavu dosáhnout, je třeba stáhnout své smysly k vnitřnímu předmětu koncentrace a dosáhnout tak výrazného zúžení své pozornosti na tento předmět (jím může být náš dech, mentální obraz, zvuk, obsah mysli samotné atd.). Vždy je ale výsledný stav (označovaný rovněž jako koncentrace) výsledkem určité snahy či úsilí. Jde o velmi příjemný stav zklidnění a ztišení celé mentální oblasti, který může přecházet až k vymizení pocitu vlastního já (a tedy pocitu oddělení od předmětu koncentrace) a následného splynutí s tímto předmětem. Zde se koncentrace stává meditací. V systému svámího Gítánandy byla koncentrace realizována již během předcházejících částí jógy, například v pránájámě nebo při praktikování ásan. Jako tzv. koncentrační vstup jsme používali velmi často dech, speciálně pomalá provedení rytmických dechů.
DHJÁNA neboli meditace rovněž označuje metody i jimi dosahovaný (nebo spíše jimi umožněný) stav. Rozdíl oproti předcházející části jógy spočívá dle sv. Gítánandy především v tom, že mizí vědomí sebe sama (tedy toho, kdo medituje) a zůstává prožitek jednoty s původním předmětem meditace (či koncentrace). Zůstaneme-li u dechu jako meditačního vstupu, pak tedy člověk se stává dechem. Prožívá celý proces v jednotě s dechem a nikoliv v běžné oddělenosti typu „já dýchám“ příp. „něco ve mně dýchá“. Obecně se dá říci, že metody meditace jsou totožné s metodami koncentrace, rozdíl je pouze ve výsledném stavu. V tomto smyslu je samozřejmě stav koncentrace a jeho dosažení podmínkou pro vstup do meditačního stavu. Co je však odlišné u těchto dvou částí jógy, je míra našeho úsilí v daných metodách. Ke koncentraci je třeba úsilí, i když by to mělo být spíš úsilí ve smyslu trpělivého jemného nasměrování. V meditaci je třeba veškeré úsilí odložit, i toto jemné z předcházející části, a nechat věci plynout. Stát se tím, na co jsme se v rámci koncentrace soustřeďovali; z duality toho, kdo se koncentruje, a předmětu koncentrace přejít do prožitku jednoty s tímto předmětem. Proto sv. Gítánanda vždy říkal, že při dostatečné trpělivosti ke koncentraci musí dojít, ale k meditaci pouze může.
SAMÁDHI je slovo označující poslední stav samjamajógy. Nemáme adekvátní český termín pro označení tohoto stavu. Přesto se setkáváme s mnohými termíny, které však jsou spíše zavádějící než nápomocné k pochopení (např. kontemplace). Mircea Eliade se snažil zavést termín entáze (jako analogii k běžnému slovu extáze). Jestliže extázi chápeme jako jakési vytržení z běžného stavu, pak termín entáze se snaží naznačit, že je tu jistá analogie, ale toto „vytržení“ (někdy používáme slovo „vhled“) je orientováno směrem dovnitř. Stav samádhi je charakterizován nejen prožitkem jednoty, ale především prožitkem bytí bez jakýchkoliv přívlastků (tedy nikoliv být něčím – jako tomu bylo v meditaci, nebo být nějakým, ale prostě jen být). V tomto smyslu tedy mizí nejen ten, kdo medituje, ale i předmět meditace, a zůstává jen stav meditace, který není ničím než stavem čistého bytí. Jakkoliv se nám zdá tento stav třeba vzdálený, svámí hovořil o tom, že se jedná o přirozenou zkušenost každého člověka, a že je možno ji dosáhnout již při korektním praktikování „nižších“ stupňů jógy.
Jestliže nahlédneme na tento koncept jógy, pak vidíme, že důležitější než samotné metody, vždy byl - na každém stupni – dosažený vnitřní stav (
bháva). Ten pak umožňoval člověku určité naladění, způsob vnímání reality, určitý náhled na svět. Tomu říká svámí Gítánanda
jóga dršti (doslova jógový náhled). Svámí se vždy snažil o to, abychom, jako jeho žáci, se právě toto naučili. Zdůrazňoval, že není nutné znát stovky technik, ale je třeba žít určitým způsobem, mít v souladu své myšlenky, svá slova s tím, jak jednáme a konáme. Jen tak totiž dokážeme konat v souladu se svými schopnostmi, danostmi a omezeními (souhrnně nazývanými
karma) a splnit tak svůj životní úkol;, to, pro co naše duše vstoupila do těla (v tradiční jógové filozofii je to označeno termínem
dharma). Je-li tedy naše karma (konání a jeho důsledky) v souladu s naší dharmou (naším životním posláním), pak můžeme dosáhnout osvobozené, seberealizace, prožitku své vlastní podstaty (označování jako
mókša).
V tomto smyslu je škola jógy sv. Gítánandy skutečně tradiční jógovou školou, zakotvenou v jógové filozofii; školou, která vidí svůj cíl shodně s cílem jógy jako jedné ze šesti tradičních hinduistických filozofických škol: a tímto cílem je: najít, prožít si a osvobodit svoji skutečnou podstatu z věčného koloběhu životů.